تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/03/31 - 15:51
کد خبر: 473877

از انجام اقدامات حقوقی برای بازگرداندن منافقین تا تهیه بسته‌ای برای تسهیل ازدواج/ امروز در حیاط دولت چه گذشت؟

از انجام اقدامات حقوقی برای بازگرداندن منافقین تا تهیه بسته‌ای برای تسهیل ازدواج/ امروز در حیاط دولت چه گذشت؟

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز هیات وزیران در حیاط دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) سی و یکم خرداد ماه ۱۴۰۲هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

 سید ابراهیم رئیسی در بخشی از سخنانش در جلسه امروز هیات دولت با ابراز رضایت از گزارش وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات موثر این وزارتخانه برای ساماندهی وضعیت مسکن در راستای پیگیری سیاست‌های دولت در زمینه واگذاری زمین و اعمال سیاست‌های مدیریت عرصه مسکن، خواستار تداوم این اقدامات شد.

بهادری: دولت لایحه‌ای برای حمایت ایرانیان خارج از کشور به مجلس فرستاد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفت: دولت با ارسال لایحه‌ای به مجلس برای حمایت ایرانیان خارج از کشور موافقت کرد. وی افزود: این لایحه با همکاری وزارت دادگستری و وزارت خارجه به تصویب هیئت وزیران رسید و به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد، تدابیری اتخاذ خواهد کرد که در حوزه‌های مختلف بتوان حمایت های موثری را از ایرانیان خارج از کشور داشت.

سخنگوی دولت در تشریح این لایحه تصریح کرد: ارائه خدمات حقوقی مناسب، مشاوره‌های حقوقی، در دسترس‌پذیری امکان فعالیت‌های حقوقی برای ایرانیان خارج از کشور، امکان ارائه خدمات دولت الکترونیک به صورت موثرتر و مناسب‌تر برای آن‌ها، دسترسی آن‌ها به قابلیت‌های امکان فعالیت‌های الکترونیکی در دولت، ثبت درخواست‌ها یا طی کردن فرآیندها مانند صدور مجوزهای سایر اموری که ممکن است با دستگاه‌های اجرایی داشته باشند و همچنین اموری که ممکن است با دستگاه قضایی داشته باشند و بخواهند اظهارنامه‌ای ثبت کنند در این لایحه پیش‌بینی شده که امکان آن برای ایرانیان خارج از کشور فعال شود از دیگر مصوبات امروز هیات دولت بود که به مجلس ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: امکان شناسایی و جذب ایرانیان دارای استعداد در خارج از کشور برای عضویت در هیات علمی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و مجمعه‌های دانش‌آفرین داخل کشور، تسهیل‌هایی که برای حمایت از سرمایه‌گذاری مولد ایرانیان خارج از کشور پیش‌بینی شده از مشاوره تا مشوق‌ها و تسهیل‌هایی که برای امکان فعالیت موثر اقتصادی‌شان در کشور اتفاق بیفتد، موضوعاتی که ناظر به حمایت‌ها از نخبگان خارج از کشور و به ویژه حفظ و اتصال و استمرار این ارتباط فرهنگی آن‌ها با سرزمین اصلی محورهای اصلی این لایحه است که تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

اوجی: ارائه کارت سوخت در هیچ جایگاهی قطع نشده است

جواد اوجی، وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت:نسبت به سال گذشته، با مصوبه دولت سهمیه آزاد ۲۵۰ لیتری در هر ماه برای ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت به ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا کرده است. خوشبختانه مردم ما و صاحبان خودرو می‌تواند هم از کارت سوخت خود و هم کارت سوخت در جایگاه‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: ما در هیچ کدام از جایگاه‌ها کارت سوخت را قطع کردیم اما تعداد آن‌ها را کاهش دادیم. این کار بیشتر از این لحاظ انجام شده است که مردم به مرور از کارت سوخت خود و سهمیه خودشان استفاده کنند که این موضوع نیز تا به امروز رشد حدود ۵۰ درصدی داشته است.

مرتضوی:حق پرستاری و یارانه مراکز غیر دولتی امسال 40 درصد افزایش می یابد

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران گفت:تفاهم‌نامه‌ای میان چند دستگاه اجرایی از جمله وزارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، کمیته حضرت امداد حضرت امام، بسیج سازندگی و دانشگاه آزاد اسلامی تحت عنوان طرح تابستانه مهارت منعقد شد که مقرر شده است در تابستان ۱۴۰۲ برای آموزش و حرفه‌آموزی بازماندگان از تحصیل و آحاد مختلف جامعه برنامه‌ریزی شود.
وی افزود: نکته دوم اینکه افزایش ۴۰ درصدی حق پرستاری و یارانه مراکز غیردولتی در سال ۱۴۰۲ است که از سوی همکاران ما در سازمان بهزیستی موفقیت‌آمیز آغاز شده است. بخشی از مشکلات مددجویان عزیز برطرف می‌شود.بحث سوم ارائه آموزش‌های مهارتی به ۱۶۲ هزار سرباز وظیفه در سال جاری طی تفاهمنامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای و ستاد کل نیروهای مسلح منعقد شده است انجام خواهد شد.

معافیت مالیاتی برای کسب و کارهای اینترنتی

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: کسب و کارهای اینترنتی که تا پایان سال 1401 کد مالیاتی نداشته و اظهارنامه مالیاتی پر نکردند از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند.

وی با اشاره به مهاجرت کسب و کارهای اینترنتی از سکوهای داخلی به سکوهای خارجی به دلیل پرداخت مالیات اظهار کرد: حتی کسانی که کسب و کار واقعی و اینترنتی دارند، آن بخش از فعالیت های آنها که بر پایه سکوهای داخلی صورت می گیرد معاف از مالیات خواهند بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این مصوبه را بستر خوبی برای فعالیت کسب و کار ها در بستر فضای مجازی دانست.

وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم با کمک وزارت صمت زمینه تولید گوشی را در داخل کشور فراهم کنیم. یک برنامه ای نیز طراحی شده تا از ظرفیت هایی که در داخل کشور وجود دارد برای تولید گوشی استفاده کنیم. اکنون در منطقه ویژه اقتصادی پیام به چند شرکت زمین ارائه شده و در حال راه اندازی خط تولید هستند.

اسماعیلی: هیچ مشکلی در زمینه برپایی برنامه‌های فرهنگی و هنری وجود ندارد

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: ما در هماهنگی کامل با وزارت محترم کشور و سایر دستگاه‌ها هستیم.
وی افزود: آقای مخبر یکشنبه در دولت دستور داد همه دستگاه‌ها از مجوزهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند، تبعیت کنند. اگر اشکالی هم وجود داشته باشد به همکاران ما منتقل می‌شود و از طریق آن‌ها این تغییر اعمال می‌شود.

وزیر ارشاد تاکید کرد: هیچ مشکلی در زمینه برپایی برنامه‌های فرهنگی هنری وجود ندارد. الحمدلله در همین بهار که به پایان رسیدیم پر رونق ترین بهار تمام سال‌های اخیر را در حوزه فرهنگ و هنر داشتیم.

وحیدی: در حال تعامل با مجلس برای حل سوءتفاهم پیش آمده هستیم

احمد وحیدی، وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت:ما در تعامل مثبت با مجلس به دنبال حل سوء تفاهم پیش آمده، هستیم.

وحیدی درباره بخشنامه اخیر وزارت کشور که با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد بیان کرد: یکی از بندهای این بخشنامه با این موضوع که شائبه طرفداری از نمایندگان پیش نیاید و برای صیانت از آن‌ها و حفظ بی‌طرفی و تامین سلامت انتخابات نکاتی داشت. برای تعدادی از نمایندگان مجلس سوء تفاهمی پیش آمده بود که ممکن است نسبت به آن‌ها تعارض شده باشد؛ لذا بند هایی که باعث سوء تفاهم شده بود را لغو کردیم.

اسلامی: نصب ۱۰۰ دوربین جدید در نیروگاه اصفهان صحت ندارد

محمد اسلامی ، رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به شایعه نصب 100 عدد دوربین در اصفهان در جمع خبرنگاران گفت:  چنین موضوعی صحت ندارد. چراکه اساساً ما در اصفهان نیروگاهی نداریم که بخواهیم این تعداد دوربین در آن نصب کنیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت برای ما این است که بر اساس قانون اقدام راهبردی اقدام می‌کنیم. موضوعی که در اسفندماه با آژانس تفاهم کردیم، بحث تداوم دانش آژانس را که جزو الزامات پادمان و ان پی تی است در قالب بیانیه منتشر کردیم. در همان راستا، در حال هماهنگی هستیم و اقدامات ما براساس آن و در چارچوب ضوابط پادمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ملاک عمل ما در اهداف کمی و کیفی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم هاست.

حسینی: به دولت سیزدهم نمره 18 می‌دهم

 سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت و اینکه چه نمره ای به دولت می دهید در جمع خبرنگاران گفت: نمره دادن کار سختی است ولی به دولت سیزدهم در مقایسه با دولت های قبلی نمره بالایی می دهم.

وی تاکید کرد: با توجه به تنگناهایی که وجود داشته من به دولت فعلی نمره 18 می دهم.

دهقان: اقدامات حقوقی برای بازگرداندن منافقین به ایران در جریان است

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم در جمع خبرنگاران گفت: اقداماتی از طریق دستگاه های داخلی برای صدور حکم مقتضی علیه افرادی که در کشور مرتکب جنایت شدند، صورت گرفته است. متولی این وزارت اطلاعات بوده که باید این کار را به همراه قوه قضائیه انجام می‌داد.

وی افزود: ما به عنوان معاونت حقوقی از رئیس جمهور تقاضا کردیم و رئیس جمهور هم به وزارت اطلاعات دستور داد تا کار را پیگیری کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جهمور بیان کرد: ما باید علیه افرادی که در داخل کشور علیه افراد یا اموال کشوری مرتکب جنایت شدند علیه آن‌ها حکم صادر کنیم و این احکام را در خارج از کشور به اجرا در بیاوریم. این کار به طور طبیعی از طرف ما پیگیری شده است. اما، متولی اصلی آن قوه قضائیه است که حکم علیه این افراد صادر کند. سپس ما به همراه وزارت خارجه برای اجرای آن اقدام کنیم.

زلفی‌گل: جامعه دانشگاهی در رعایت قانون پیشتاز و علمدار کشور است

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران درباره اتفاقات اخیر دانشگاه هنر گفت:جامعه را با قانون باید اداره کرد و جامعه فرهیخته دانشگاهی در بحث رعایت قانون می بایست پیشتاز و علمدار کشور بوده و تاکنون هم اینگونه بوده است.

وی ادامه داد: دانشجویان ما در هنگام حضور مسئولان در دانشگاه تاکید آن‌ها بر رعایت قانون اساسی و قانون برنامه های توسعه است و خود جامعه دانشگاهی هم قانون را رعایت خواهد کرد و این انتظار را از آنها را داریم.

وزیر علوم درباره اینکه اگر در دانشگاه‌ها هنجارشکنی شود چه اقدامی خواهید کرد یادآور شد: به صورت قانونی پیگیری خواهد شد و اصلاحاتی انجام خواهیم داد.

خزعلی: در حال تهیه بسته‌ای برای تسهیل ازدواج هستیم

 انسیه خزعلی، معاون امور زنان رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره افزایش تجرد دختران روستایی بیشتر از دختران شهری است، در جمع خبرنگاران گفت: فرقی نمی‌کند تجرد در بین دختران وپسران افزایش یافته  است.

معاون امور زنان رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات اقتصادی یکی از مواردی است که  جلوی ازدواج جوانان را می گیرد، اعلام کرد: به همین منظور، در حال تهیه بسته ای جهت تسهیل ازدواج هستیم.

لطیفی: بنای دولت تعطیلی پنجشنبه است

میثم لطیفی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درباره اینکه تعطیلی کارکنان سراسر کشور در روز پنج‌شنبه یا جمعه گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده است.

وی درباره تصویب طرحی در کمیسیون اجتماعی مبنی بر تغییر ساعت کاری بیان کرد: منتظر هستیم که این مصوبه در مجلس مطرح و پیش از لایحه برنامه هفتم مصوب شود تا تکلیف ما هم مشخص شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره اینکه این تغییر ساعت در شرایط خاص به چه شکلی خواهد بود، عنوان کرد: ساعت کاری کارکنان دولت که از ۴۴ به ۴۰ ساعت تقلیل پیدا کرده، در هفته چهار ساعت کاهش خواهد داشت. ما بررسی کرده‌ایم و بهره‌وری هم نشان داده است که اگر ساعت کاری را کاهش دهیم روی عملکرد تاثیر منفی ندارد.

لطیفی بیان کرد: درباره روزهای تعطیل از آنجایی که در شهرستان‌ها یک روز تعطیل است، با هدف عدالت میان تهران و شهرستان‌ها پیشنهاد این است که در شهرستان‌ها هم روزهای کاری همان ۵ روز باشد.

معاون رییس جمهور افزود: درباره تعیین روز تعطیلی ما پیشنهاد خاصی نداشتیم و دوستان در مجلس پیشنهادشان این بود که روز را تعیین کنیم و به نظر جزو اختیارات دولت است؛ اگر قانون شود، ما باید تبعیت کنیم ولی تا الان جزو اختیارات قوه مجریه بوده است.

وی درباره سامانه سادا گفت: سادا سامانه اموال دولتی است که در وزارت اقتصاد مستقر بوده و به شناسنامه‌دار کردن اموال دولتی و ارزیابی اموال می پردازد.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درباره اقدام سازمان امور استخدامی در این سامانه افزود: همه اطلاعات این سازمان در سادا ثبت شده است.

لطیفی تصریح کرد: ما به همه دستگاه‌ها درباره اموال دولتی نامه فرستاده ایم تا اموال در اختیار خود را در محاسبه بهره وری خود در نظر بگیرند و بنابراین باید اموال آنها تجدیدارزیابی شود و به قیمت روز محاسبه شود.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور به مصوبه امروز دولت درباره بحث انتقال کارمندان به کلانشهرها بود اشاره کرد و گفت: در این مصوبه در خصوص بانوانی که به تبعیت از همسرشان یا سرپرست قانونی‌شان که محل کار آن‌ها در تهران و یا کلانشهرها است، تصمیم گرفته شد که امکان جابجایی داشته باشند.

لطیفی ادامه داد: همچنین برای کسانی که معلولیت دارند و امکان برطرف کردن مشکلات‌شان و یا تجهیزات توانبخشی در محل سکونتشان وجود ندارد. اما در کلانشهرها وجود دارد این مجوز از هیات وزیران اخذ شد که امکان جابجایی داشته باشند.

وی مجوز سوم را مربوط به انتقال بین کلانشهرها عنوان کرد و گفت: با ابلاغ این مصوبه انتقال بین کلانشهرها - غیر از تهران - انجام می شود و مشکل برخی از کارکنان رفع می شود

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top